mindfulness

Veel voorkomende aanleidingen om mee te doen aan een training zijn onder andere:

  • Stressklachten.
  • Het gevoel dat je geleefd wordt.
  • Bij behoefte aan meer aansluiting bij jezelf.
  • Slecht slapen.
  • Burn-out klachten.
  • Angstige/sombere gedachten en gevoelens.
  • Chronische pijn en/of vermoeidheid.
  • Als je meer wil leren accepteren.

Jon Kabat Zinn verweefde vanaf 1979 op een nieuwe manier het boeddhisme in een westers trainingsprogramma. Hij definieerde mindfulness als “aandacht geven in het moment, bewust en zonder oordeel”. Mindfulness is voor iedereen die kwaliteit aan zijn leven wil toevoegen door bewuster om te gaan met de wisselvalligheden van het leven.
Mindfulness is eigenlijk heel eenvoudig en kaal. Terug naar het hier en nu, aandachtig, minder oordelen en meer accepteren en meebewegen met dat wat zich voordoet in je leven. Dat klinkt misschien heel eenvoudig, maar het vraagt een bepaalde inzet om daar te komen. Het is erg menselijk om je te laten leiden door de automatische piloot. Naast de soms functionele aspecten van de automatische piloot, zijn er nadelen te benoemen. Het blokkeert de open blik, vernauwd, verminderd mogelijkheden en stelt minder in staat om flexibel te reageren. Mindfulness biedt tegenwicht aan de automatische piloot. Mindfulness stimuleert je om een open houding te ontwikkelen en te accepteren dat wat er is, aangenaam of onaangenaam. Het creëert op velerlei aspecten ruimte.
Bij de trainingen en coaching komen mindfulness beoefening, educatie en het nabespreken van beoefening aan bod. Deze combinatie is behulpzaam bij de kennismaking met mindfulness en biedt mogelijkheid tot het laten integreren van mindfulness in je leven.